RegnskapsfirmaetRegnskapsfirmaetRegnskapsfirmaet
+47 93 84 90 95
hei@regnskapsfirmaet.no
Storgata 32, 0184 Oslo
RegnskapsfirmaetRegnskapsfirmaetRegnskapsfirmaet

Hva er rollen til en regnskapsfører i en organisasjon?

Introduksjon

Moderne bedrifter og organisasjoner investerer betydelige ressurser i å sikre bedre og mer presist vedlikehold av sine forretningsregistre. Hvert element i regnskapsprosessen, fra start til slutt er avgjørende for nøyaktigheten i regnskapet ved slutten av en regnskapsperiode. Profesjonelle regnskapsførere spiller en sentral rolle i å vurdere organisasjonens årlige resultat. De jobber dedikert for å forbedre organisasjonens resultater og følger nøye regler og forskrifter for å sikre at organisasjonen prestasjoner vises på riktig vis.

Hvem er regnskapsførerne?

Regnskapsførere er holder styr på eiendeler, forpliktelser, utgifter betalinger og regnskapsføringer i løpet av en bestemt regnskapsperiode. Bortsett fra den daglige driften, utarbeider regnskapsførere også månedlige eller årlige regnskaper som balanse, resultatregnskap og kontantstrømoppstilling for jevn drift av virksomheten.

Regnskapsførere kan også defineres som fagfolk som sikrer at en virksomhet får en nøyaktig oversikt over sin økonomiske ytelse i løpet av året eller en bestemt regnskapsperiode. De tar hensyn til selskapets eiendeler, forpliktelser, utgifter og inntekter etter å ha gjennomgått hver enkelt transaksjon som finner sted i løpet av en bestemt tidsperiode.

Hva gjør en regnskapsfører for en organisasjon?

  • Moderne regnskapsførere benytter strengere metoder for å opprettholde nøyaktigheten av regnskapet. I tillegg til å utarbeide årsregnskap, er regnskapsførere også involvert i avgjørende ledelsesbeslutninger i løpet av en regnskapsperiode. Hva en regnskapsfører gjør for en organisasjon er imidlertid en kompleks og vanskelig diskusjon. I tillegg til det er det både myke og harde ferdigheter for å opprettholde virksomhetens konfidensialitet. La oss først se på de sentrale oppgavene en regnskapsfører utfører i løpet av en regnskapsperiode:
  • Holde regnskapet i orden.
  • Sikre nøyaktigheten i regnskapsføring og tilhørende dokumenter.
  • Sørge for at arbeidet er i samsvar med regnskapsstandarder og prinsipper.
  • Utarbeidelse av årlige selvangivelser.
  • Kartlegge økonomiske operasjoner.
  • Rapportere på viktige nøkkeltall
  • Gi rådgivning om viktige ledelsesbeslutninger og strategisk planlegging.
  • Tilby veiledning i utarbeidelsen av budsjett.
  • Overvåke økonomiske dokumenter nøye for å identifisere eventuelle avvik eller feil.
  • Samarbeide med revisorer om utarbeidelse av årlige revisjonsrapporter.
  • Avstemme tredjeparts rapporter basert på deres PDF-dokumenter, kontoutskrifter og ulike transaksjoner.

En regnskapsfører, i likhet med selve regnskapet, dekker et bredt spekter av oppgaver når det gjelder å evaluere de økonomiske dokumentene til en organisasjon. Det er ikke bare viktig hva en regnskapsfører gjør for en organisasjon, men også hvordan man vil gjøre det. For å kunne håndtere en organisasjons økonomiske informasjon på en korrekt og sikker måte, må en regnskapsfører være kjent med regnskapsprinsipper, lover og regler.

Kommunikasjons- og forklaringsferdigheter:

Kommunikasjon er en viktig ferdighet i alle aspekter av livet. Enten du gjør en jobb profesjonelt eller ikke, er det åpenbart at du må ha gode kommunikasjonsevner for å takle viktige aspekter av livet. I tillegg til å håndtere viktige data om en organisasjon, må en regnskapsfører også kunne kommunisere med sine kunder for å sikre at de forstår hva som sies og hvilke krav de stiller til utarbeidelsen av regnskapene.

Bruk av moderne programvare:

Moderne regnskapsførere bør være godt rustet til å bruke digitale programvarer, og nye tekniske løsninger for å jobbe effektivt.

Budsjetteringsferdigheter:

Du trenger ikke være god på beregninger for å utføre budsjettering, noe som er en vanlig misforståelse. For budsjettering må du ha en kortfattet plan når det kommer til utgifter og inntekter til en organisasjon for en bestemt regnskapsperiode.

Din pålitelige partner innen regnskapskvalitet

Forpliktet til å tilby førsteklasses finansielle løsninger skreddersydd for bedriftens behov

z2

Hvilke typer regnskapsførere trenger en organisasjon?

I dag er mange bedrifter og organisasjoner som er  klar over risikoen de kan møte hvis de ikke opprettholder konfidensialiteten til regnskapet. Regnskapsførere hjelper ikke bare med å redusere risikoen for svindel, men de kan også hjelpe til med å opprettholde konfidensialiteten til regnskapet. Det er flere typer regnskapsførere en organisasjon trenger for å sikre påliteligheten til regnskap og dokumenter. Noen er nevnt nedenfor: 

Kostnads-regnskapsførere:

Kostnads-regnskapsførere kreves av organisasjoner for kostnads- og budsjettplanlegging. Denne typen regnskapsførere kan være pålagt å hjelpe til med å administrere lønnsomheten i forsyningskjeden, prognoser og budsjettplanlegging. Kostnads-regnskapsførere tolker produksjonskostnader, arbeidskostnader, kostnader knyttet til frakt og kostnader knyttet til forsyningskjeden. Hovedkompetansen ved dette området er er å sørge for at de kan gjøre en spesifikk kostnadsrelatert avdeling mer lønnsom.

Ansatt regnskapsfører:

Ansatte regnskapsførere er ofte påkrevd i små og mellomstore organisasjoner for deres daglige registrering av økonomiske transaksjoner. I tillegg til registrering er ansatte regnskapsførere også ansvarlige for å vedlikeholde leverandørgjeld og kundefordringer, samt utarbeide bankavstemminger med mer.

Autorisert regnskapsfører:

Autoriserte regnskapsførere kreves av store eller multinasjonale organisasjoner for å opprettholde nøyaktigheten av regnskap og dokumenter. Slike typer regnskapsførere hjelper ledelsen med å administrere økonomien, søke økonomisk rådgivning og rapportere om de økonomiske resultatene til en organisasjon.

Regnskapsfører:

Regnskapsførere hjelper organisasjoner med å påpeke eventuelle feil og avvik i regnskapet og bidra til å rette dem for å redusere risikoen for svindel. De tar en klar oversikt over selskapets regnskap for å sikre at alt er i samsvar med regnskapsregler og forskrifter for en bestemt regnskapsperiode.

I tillegg hjelper regnskapsførere organisasjoner med å sende inn sine årlige selvangivelser og gi skatteråd om saker som en organisasjon kan kreve for en bestemt regnskapsperiode. De samler inn informasjon fra selskapets regnskap om boliglån og investeringer med mer.

Hva er de forskjellige ekspertiseområdene for en regnskapsfører?

En regnskapsfører kan ha ulike roller eller ulike spesialiseringsområder, avhengig av virksomhetens størrelse og art. Regnskapsføreren kan også fungere som rådgiver i mange saker og kan  utføre operative oppgaver for å gi ledelsen ekspertråd om den daglige driften av virksomheten. Noen av disse rollene er nevnt nedenfor:

Oppmerksomhet på forretningsenheter:

Det er ikke mulig å huske hver enkel transaksjon som skjer i løpet av en  dag, og det er nødvendig å registrere dem inn i regnskapsboken. Det er en regnskapsførers primære oppgave å registrere transaksjonene umiddelbart for å unngå avvik eller feil.

Tilrettelegging for ledelsen:

En regnskapsfører kan bistå ledelsen med rutinemessige regnskapsoppgaver, i tillegg til å bidra med fra fastsettelse av regnskap og forretningsdrift. Regnskapsførere kan også ha en flerfunksjonell rolle som omfatter planlegging, beslutningstaking og kontroll av de økonomiske aspektene ved en organisasjon.

Betinget studie:

En regnskapsfører kan sammenlikne poster fra en regnskapsperiode med en annen regnskapsperiode for å sikre at alle faktorer som påvirker regnskapet, er tatt hensyn til. Riktig vedlikehold av regnskapsboken kan gjøre det mulig for regnskapsførere å slette eventuelle feil.

Oppgjør av skatteforpliktelser:

En regnskapsfører kan gjøre opp mange obligatoriske forhold knyttet til kort- og langsiktig gjeld i form av boliglånsobligasjoner, skatteforpliktelser, langsiktige lån med mer.

Salg av virksomhet:

Regnskapsførerens nøyaktige oppsett av regnskapsbøker og regnskap kan hjelpe bedrifter med å fastslå den reelle verdien av eiendeler, forpliktelser, inntekter og utgifter på tidspunktet for salget av virksomheten.

Trenger jeg en regnskapsfører for små og mellomstore bedrifter?

The big question today is: what roles and responsibilities are important for an accountant, and what are the requirements from different organizations to have an accountant to keep the accounts and interpret the accounts? I, as a sole proprietor of my business, do not need an accountant for my day-to-day operations because as a sole proprietor I can look forward to meeting my financial requirements if there are no hectic transactions. However, medium-sized organizations may require the services of accountants, depending on the size of the business and the volume of transactions.

Medium-sized organizations may require the services of accountants for a specific period of time to maintain the accuracy of their accounts. To avoid mistakes or discrepancies, it is better to hire an accountant because an accountant knows better what things are necessary to maintain the accuracy of the accounts or how an accountant can give them financial advice that can prove to be cost-effective in the near future.

Det store spørsmålet i dag er: Hvilke roller og ansvar er viktige for en regnskapsfører, og hva er kravene fra ulike organisasjoner for å ha en regnskapsfører som kan føre og tolke regnskapet? Som eneeier av en virksomhet trenger man ikke en regnskapsfører for den daglige driften, fordi du selv som enkeltperson kan håndtere dine økonomiske behov så lenge det ikke er mange transaksjoner. 

Imidlertid kan mellomstore organisasjoner ha behov for tjenester fra regnskapsførere, avhengig av virksomhetens størrelse og transaksjonsvolum, for å sikre nøyaktighet i regnskapet. For å unngå feil eller avvik er det fordelaktig å ansette en regnskapsfører, da de har bedre kunnskap om hva som kreves for å opprettholde korrekt regnskapsføring, samt hvordan de kan gi økonomiske råd som kan vise seg kostnadseffektive i fremtiden.

Din pålitelige partner innen regnskapskvalitet

Forpliktet til å tilby førsteklasses finansielle løsninger skreddersydd for bedriftens behov

Konklusjon:

I alle de ovennevnte scenariene er det tydelig at en organisasjon må engasjere moderne regnskapsførere for å opprettholde korrekte regnskapsbøker, uavhengig av størrelsen på virksomheten. Kompleksiteten i regnskapet kan være vanskelig for bedriftseiere å forstå, og profesjonelle regnskapsførere kan bidra til å unngå avvik og feil. Dette er avgjørende for en virksomhets trivsel og for en jevn drift av virksomheter.